Entrevista amb Berna Rios, fundador del Mercat de Santa Teca.

Santa Teca és la conjunció de producte local de qualitat, gastronomia de fusió i petits tastets de cultura contemporània. El mercat ofereix cuina experimental, productes saludables, tastos de vins ecològics i cerveses artesanes. En paral·lel discorre una programació d’activitats culturals: concerts, exposicions, accions poètiques, presentacions i conferències. Menjar, beure, aprendre i gaudir.

Santa Teca és una experiència d’èxit sorgida en el marc de les festes majors de Santa Tecla de Tarragona. El mercat ja ha acollit a més de 60 empreses del sector alimentari del territori i prop de 50.000 visitants en els seus tres anys d’història. La fórmula que presentem inclou un mercat d’aliments ecològics, de temporada i proximitat; combinat amb propostes culturals on la creativitat, la representació del territori, l’alegria o el sentit del gaudi en són fils argumentals. El programa també incorpora actes i formats destinats a la difusió i el debat de temes vinculats al desenvolupament sostenible i al patrimoni com eixos per al creixement del país.

 

Què és Santa Teca?
És un espai obert on es mostra la cultura del territori a partir, essencialment, de la gastronomia i la viticultura. És un mercat a l’aire lliure i alhora un punt d’intercanvi de coneixement. Santa Teca és Km0, orgànic, ecològic, artesanal i fusió.

Santa Teca és una festa, un mercat o una fira?
És una fórmula innovadora que incorpora elements de les tres. És una festa perquè hi ha música, menjar i beure; és un mercat perque pots comprar productes i passar el dia; i és una fira en el sentit que es dònen a conèixer productors i productes de qualitat i amb una identitat pròpia.

Exactament quin territori representeu?
Com a punt de partida comptem un radi de 100km des del Fòrum romà de Tarragona. El territori comprèn la Catalunya Sud on hi ha continguda l’escènica del Mediterrani.

Quin lloc voleu ocupar a Catalunya? i al món?
Santa Teca vol fer una tasca important de divulgació del territori cap enfora, a Catalunya i el món. El lloc que volem ocupar és d’espai de referència en qualitat i la singularitat.

Quines condicions poseu a l’hora d’incloure un productor o un restaurador al catàleg?
Seleccionem productes de confiança i empreses que ofereixin productes proximitat, de temporada i ecològic. Mínim han de complir dos dels tres criteris. També valorem que siguin persones que fan recerca o innoven en el seu producte.

El centre de Santa Teca és la gastronomia, però també programeu concerts, conferències… Quin paper hi juga la cultura?
És una altra via de representar i mostrar el territori. La filosofa és la mateixa que alhora de convidar un restaurador o un celler. No ho diferenciem.
La cultura; que és música, pensament, poesia, imatge ens aporta un substància aglutinant que fa emergir el sentit profund del que és Santa Teca.

On voleu arribar?
Establir-nos com una plataforma de promoció cultural i econòmica de referència del territori a Catalunya i al món. Ara tenim dos mercats en marxa un Tarragona de caire festiu i amb quatre anys d’història; i un altre més exquisit al Castell Monestir d’Escornalbou que fem amb l’Agència Catalana de Patrimoni i la Diputació de Tarragona. A curt termini volem muntar un mercat amb més regularitat i en un emplaçament fix que ens permeti generar una major oferta i més afluència de públic.

A qui va dirigit?
En general a tots els públics. El perfil del visitant de Santa Teca és algú que li agarada menjar bé, el vi, la cervesa, l’ecologia i la cuina saludable. Un altre perfil són professionals del món de la restauració (HORECA), del turisme o botiguers que volen conèixer productes de qualitat i de proximitat.

Per què us interessa la connexió amb el patrimoni?
Nosaltres som patrimoni, la connexió és que posem el patrimoni immaterial damunt de les pedres i la terra.

Quins són els vostres referents?
Palo Alto podria seria un referent pel format de mercat multicolor, mercats que beuen de la filosofia anglosaxona de mercats al carrer però ens fixem més aviat en el model del Salone del Gusto de Torino. A nivell de model de gestió, Sónar també podria ser un referent pel que fa a la mescla de conceptes de management, fira i festival.

By | 2018-06-14T13:52:56+02:00 Juliol 17th, 2015|Noticíes|0 Comments

Leave A Comment

%d bloggers like this: